ODO zoekt vrijwilligers
Door Karin
ODO is de korfbalvereniging in Maasland met ongeveer 300 leden. De vereniging is opgericht in 1950 en is een gezellige vereniging die zich richt op wedstrijdsport. Naast de trainingen en wedstrijden worden regelmatig nevenactiviteiten georganiseerd voor jong en oud.
Op dit moment zijn er meerdere vacatures binnen de vereniging. Een aantal hiervan is hieronder weergegeven. Zit er iets voor je bij? Neem dan direct contact op met één van de contactpersonen.
Functieprofiel voorzitter bij ODO
Bestuur
De algemene ledenvergadering van ODO geeft opdracht en richting aan het bestuur. Het bestuur bestaat naast de voorzitter, secretaris, penningmeester (het dagelijkse bestuur) uit vertegenwoordigers van verschillende commissies, de materiaalcommissaris, de vrijwilligerscoördinator en één algemeen lid. Het bestuur is verantwoordelijk voor de algemene gang van zaken binnen de vereniging. De diverse commissies zijn verantwoordelijk voor de verschillende deelgebieden.
Technisch beleid
Het technisch beleid van ODO is erop gericht om met de selectieteams op een zo hoog mogelijk (maar reëel) niveau te spelen. ODO is voor de aanvulling van de selectieteams voor een zeer groot deel afhankelijk van zelf opgeleide jeugd. Om die reden is een goede begeleiding van de jeugdteams voor ODO van groot belang. Bij de jeugdteams ligt de nadruk niet op het winnen van zoveel mogelijk wedstrijden, maar op het op het opleiden van jeugdspelers op een zo goed mogelijke manier.
Naast het spelen van korfbal op een hoog niveau, is het voor ODO een belangrijke doelstelling om voor alle spelende leden een goede plaats te vinden, zowel sociaal als kwalitatief. ODO wil graag een vereniging voor zoveel mogelijk mensen zijn en streeft er dus ook naar om voor alle leden een goede plek te vinden.
Speerpunten van de vereniging
– Gezonde verenigingsopbouw: ledenaantal, verhouding geslacht, leeftijdsverdeling,
ledenwerving en –behoud;
– Financiën op orde houden;
– Behoud van verenigingsmodel;
– Onderdeel van de Maaslandse gemeenschap zijn;
– Conditie behouden van accommodatie;
– Nevenactiviteiten voor jong en oud.
Taken
Zorgdragen voor de algehele leiding van de vereniging
– Leidinggeven aan het dagelijks en algemeen bestuur;
– Het bewaken van het technisch beleid van ODO;
– Het leiden van de maandelijkse bestuursvergadering en de jaarlijkse ledenvergadering;
– Lid van Stichting ODO Accommodaties (één vergadering per jaar);
– Zorgen voor een goede in- en externe vertegenwoordiging van het bestuur en de vereniging;
– Gepaste aandacht voor lief en leed;
– Het onderhouden van interne- en externe contacten, fungeren als ‘het gezicht’ van de
vereniging naar buiten;
– Leiding nemen in het doorontwikkelen van één speerpunt.
Vaardigheden
– Goede communicatievaardigheden
– Verenigingsmentaliteit
– Affiniteit met financiën
Wat bieden we
– Een gezellige en gezonde vereniging
– Een uitdaging
– Mogelijkheden tot zelfontplooiing
Contactpersoon: Janneke van der Vaart, penningmeester.
Secretaris zijn bij ODO, zo gek nog niet…
Onze secretaris, Jan Bol, heeft aangegeven na een mooie periode een andere vrijwilliger de kans te bieden deze taak in te vullen. Jan heeft het met veel enthousiasme gedaan en merkt op dat hij vooral veel plezier haalt uit de sfeer in het bestuur en de vereniging. `Met een rol in het bestuur krijg je veel meer mee wat er allemaal gebeurt binnen onze club!`Ook zegt hij dat deze taak goed is in te vullen door iemand die geen korfbalachtergrond heeft.
Bestuur
De algemene ledenvergadering van ODO geeft opdracht en richting aan het bestuur. Het bestuur bestaat naast de voorzitter, secretaris, penningmeester (het dagelijkse bestuur) uit vertegenwoordigers van verschillende commissies, de materiaalcommissaris, de vrijwilligerscoördinator en één algemeen lid. Het bestuur is verantwoordelijk voor de algemene gang van zaken binnen de vereniging. De diverse commissies zijn verantwoordelijk voor de verschillende deelgebieden.
Wat doet de secretaris met name?
– Agenda opstellen en notulen uitwerken van de maandelijkse bestuursvergaderingen;
– Agenda opstellen en notulen uitwerken van de jaarlijkse Algemene Leden Vergadering;
– Ingekomen post screenen en verspreiden onder de juiste personen. Het verspreiden gaat per mail of
tijdens de bestuursvergaderingen;
– Een stukje ledenadministratie.
Gemiddeld ben je ongeveer 4 uur hiermee bezig.
Meer info en/of interesse? Neem dan graag contact op met Jan Bol: secretaris of 06-83101864.
Word jij onze PR-medewerker?
Ben je een makkelijke schrijver, vind je het leuk om wedstrijden van ODO 1 en de ontwikkelingen binnen de vereniging te volgen? Dan ben jij de persoon die we zoeken.
Wat gebeurt er binnen ODO op PR-gebied?
– Op zondag een kort nieuwsberichtje plaatsen op de website over ODO 1
– Op zondag/maandag een wedstrijdverslag schrijven voor in de Schakel + een extra artikel over bijv. team v/d week, een actie of activiteit die plaatsvindt.
– Aanspreekpunt voor journalisten, maar in de praktijk worden meestal coaches of aanvoerders direct benaderd
– Tijdens het zaalseizoen: bij thuiswedstrijden van ODO 1 affiches door het dorp laten verspreiden
– Tijdens het zaalseizoen (nov. – maart): Eindredactie wekelijkse zaalfolder (roulatieschema van schrijvers)
– Vier keer per jaar: Pluskrant schrijven en laten verspreiden
– Waarnodig PR-ondersteuning bij activiteiten.
Zie je dit als unieke kans voor een stageplek? Dan behoort dit natuurlijk ook tot de mogelijkheden!
Ben je enthousiast geworden, wil je meer informatie of wil je jezelf aanmelden?
Neem dan graag contact op met Janny Ramakers via plus