Willen jullie meer of minder blauw?
Of: “Meer blauw dan geel”
Eigenlijk had de titel van dit stukje moeten zijn ‘Meer blauw dan geel’. Maar ‘meer of minder’ en ‘meer blauw’ doen het nu eenmaal goed in verkiezingstijd, zeker wanneer het gevolgd wordt door ‘op straat’. Nu zijn straten momenteel wit en vinden we blauw-wit een mooie combi; maar dit stukje gaat niet over de politie.
Waar gaat het stukje nog meer niet over?
- Het eventuele nieuwe logo, dat ongetwijfeld meer blauw dan geel is.
- Het huidige reserve-shirt. Afgelopen weekend won de ODO selectie vier kostbare punten gehuld in de blauwe reserveshirts. Maar vroeger ging dat ook best goed in het geel.
- Het aantal fictieve blauwe kaarten (sportiviteit) vs het aantal gele kaarten (formele waarschuwingen) dat komend weekend gegeven wordt. Vorige thuiswedstrijd ging die balans een beetje de verkeerde kant op, al waren de meeste gele kaarten voor ONDO. Zou het aan het shirt liggen 😉 ?
Waar gaat het dan wél over? Het gaat over gisteravond, toen Kees van der Vaart, Willem van Vliet en ondergetekende een overleg hadden met wat vertegenwoordigers van de bond over Big Data en wat dat voor ODO kan betekenen. En dat de conclusie was dat ODO een overwegend blauwe vereniging is. Maar daar later meer over.
Big Data is een term voor heel veel statistische data, vaak uit meerdere bronnen. Die data gecombineerd met elkaar kan leiden tot inzichten en acties. Daar zet het Korfbalverbond nu op in, en zodoende bezochten zij ODO om samen met ons te kijken wat wij met data kunnen.
Allereerst werden de ledenaantallen van ODO van de afgelopen jaren bekeken (uit de data van het KNKV) en werden daarin trends doorgetrokken. Te zien was dat we bij ongewijzigd beleid richting 2020 een lichte groei doormaken, het shirt met rugnummer 300 mag waarschijnlijk weer van stal gehaald worden. En te zien was dat de verhouding senioren/jeugd verder doorslaat naar meer jeugd, iets dat we in ons programma Bouwen aan de Basis al onderkend hadden.
Het aantal kinderen in onze gemeenten blijft volgens de cijfers van het CBS stabiel de komende jaren. Dat is goed nieuws.
Daarna kwamen we bij de kleuren. Mensen zijn volgens het BSR-model in te delen in 4 soorten persoonlijkheden, elke soort krijgt een kleur.
Onderzoeksbureau SAMR heeft door heel veel databronnen aan elkaar te koppelen van elke Nederlandse voordeur de kleur bepaald. Het KNKV heeft de gegevens van alle KNKV leden (geanonimiseerd) gekocht, alsmede de gemiddelden van heel Nederland en de verzorgingsgebieden van de verenigingen, in ons geval het gebied van de oude gemeente Maasland. Zo is een vergelijking te maken van de vereniging, de omgeving, de hele korfbalsport en heel Nederland.
De vergelijkingen tussen ODO, Maasland en de hele korfbalsport zijn het meest relevant. Je ziet dat ODO, volgens dit onderzoeksbureau, vooral meer controle-persoonlijkheden heeft en minder harmonie-persoonlijkheden. Elke soort persoonlijkheid heeft een manier waarop er het beste mee gecommuniceerd kan worden. De vraag is natuurlijk of we vinden dat we ‘blauw zijn’ en daardoor blauw moeten communiceren, of ons juist richten op de ondervertegenwoordigde groepen.
Er volgde nog wat sheets met vergelijkingen op gezinssituatie, inkomen en opleidingsniveau. Verder hebben we op postcode-niveau wat informatie aangereikt gekregen waar onze ‘potentiële’ leden zitten. Het zal niet verbazen dat dat 3155 is. In dat geval heeft een vereniging in een grote stad misschien meer aan de data. We vonden het in elk geval een hele leuke en leerzame avond en bedanken Ingrid Sijstermans (Projectleider Sport Intelligence KNKV), Sietze Fokkema (districtsbestuur Noord-West) en Barbara Bakker (accountmanager Noord-West) voor hun komst naar Maasland.
Doe ook de test om uit te vinden wat voor kleur jij bent! Of ik moet eigenlijk schrijven ‘u bent’, want zo communiceert men in het blauw. Nou u ziet, ik moet er nog aan wennen.
Wat mij betreft dus meer blauw! Maar ook meer groen! En meer geel! En meer rood! (dan gaan we dat regelen! 😉 )
Groet, Jaap